UNESCO’nun Sosyal Medya Fenomenleri Üzerine Raporu
UNESCO, farklı ülkelerden 45 sosyal medya fenomeni ile gerçekleştirdiği kapsamlı bir anketin sonuçlarını yayınladı. Bu çalışmada, en az 1000 takipçisi bulunan toplamda 500 fenomenin görüşleri değerlendirildi. Raporda dikkat çeken bir bulgu, fenomenlerin %62’sinin, bilgilerin doğruluğunu sorgulamadan paylaşımda bulunduğudur. Bu durum, sosyal medyanın bilgi akışındaki güvenilirlik sorununu gözler önüne sermektedir.
Ayrıca, katılımcıların yaklaşık %33,5’inin, paylaştıkları bilgilerin kaynaklarının güvenilirliğini hesaba katmadan içerik ürettikleri vurgulanmıştır. Raporda, bu fenomenlerin %41,7’sinin bilgi kaynağının güvenilirliğini yalnızca kaynağın popülerliğiyle değerlendirdiği ifade edilmektedir.
Raporun çarpıcı başka bir bulgusu, içerik üreticilerinin %20,6’sının bilgilerin güvenilirliğini, bu bilgiyi paylaşan uzman veya arkadaşların güvenilirliğine dayanarak belirlediğidir. Diğer yandan, %19,4’lük bir kesim ise bilgiyi paylaşan kişinin ya da yazarın sosyal itibarı üzerinden değerlendirme yapmaktadır. Bununla birlikte, fenomen içerik üreticilerinin yalnızca %17’sinin, paylaşacakları bilgilerin güvenilirliğini kanıt ve belgeler aracılığıyla inceleme ihtiyacı hissettiği kaydedilmiştir.
Raporda, fenomenlerin %58,1’inin içerik oluştururken kişisel deneyimlerini kaynak olarak kullandığı, %38,7’sinin ise araştırmalar veya konuya aşina kişilerle gerçekleştirdikleri görüşmeleri referans aldıkları aktarılmaktadır. Bu durum, sosyal medya fenomenlerinin bilgi üretiminde kişisel algı ve deneyimlerin ön planda olduğunu göstermektedir.
Sonuç olarak, raporda yer alan ifadeler, “Kitleler bilgiye erişmek için dijital içerik üreticilerine giderek daha fazla başvurdukça, içerik üreticilerinin doğruluğa öncelik verme ihtiyacı daha da kritik hale geliyor. Yanlış bilgi ve dezenformasyon, güveni hızla aşındırarak, şüpheciliğe ve takipçilerden kopmaya yol açabilir.” şeklindedir. Bu veriler, sosyal medya fenomenlerinin sorumluluklarını artırarak, güvenilir bilgi üretiminin önemini bir kez daha ortaya koymaktadır.